Met het fundament van toen op weg naar de zorg van de toekomst. – DOORONTWIKKELING VAN SCOT

SCOT is een stichting die gesticht is 2015 naar aanleiding van de decentralisatie in de zorg, waarbij er landelijk werd in gezet op onafhankelijke cliëntondersteuning, met financiering vanuit de zorgkantoren. Dit nieuwe beleid zorgde ervoor dat Hans en Hans, in 2015, deze kans grepen en SCOT oprichtten.

Zij waren bekenden in de zorgwereld en wilden graag iets doen voor mensen die vast liepen in de wirwar van de zorgwereld. Waar er vaak volgens protocollen moet worden gewerkt en zorgbiedende organisaties vaak een bepaalde afhankelijkheid/samenwerkingsafspraken hebben met anderen, wat kan resulteren in beperkte mogelijkheden, wilden zij het anders doen.

Dit in de vorm van onafhankelijke ondersteuning, échte aandacht en interesse voor de cliënt en zijn naasten. Om dit te realiseren zorgt SCOT ervoor dat haar professionals zo goed mogelijk ondersteunt worden om het werk te doen, dat ze zo graag doen;

De cliënt en naaste(n) begeleiden bij het vinden van de best passende oplossing bij zorgvragen en/of -dilemma’s. Met oprechte interesse, door te luisteren en mee te denken. En daarbij zoveel mogelijk regie en autonomie bij de cliënt en zijn naaste(n) laten.

Het is onze overtuiging dat werkprocessen een faciliterende (en geen leidende!) functie moeten hebben, onze cliëntondersteuners en de hulpvraag van de cliënten staan altijd centraal.

Sinds 2015 heeft SCOT, een netwerkorganisatie, al een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Hans & Hans zijn vertrokken, nieuwe mensen zijn aangetrokken, achtergrondprocessen zijn geprofessionaliseerd, ons netwerk is inmiddels flink gegroeid en voorál zijn er heel veel mensen met tevredenheid begeleid door SCOT.

Wat SCOT door de jaren heen heeft geholpen om te blijven groeien en verbeteren is de spiegel die SCOT zich blijft voor houden. We willen niet in de comfortzone blijven maar zijn opzoek naar tegengeluid. We zoeken nieuwe mogelijkheden in de markt, we bewegen mee en blijven tegelijkertijd kritisch. Dat resulteert er onder andere in dat we problemen in de zorg signaleren en communiceren. Het liefst doen we dit samen met andere partijen, cliënten en zorgaanbieders. Samen leren we het meeste!

Het zijn de bovengenoemde waarden waar SCOT op is gebouwd en trouw aan blijft. Met in achthouding van deze waarden, hebben we flinke professionaliseringsslagen gemaakt door de jaren heen.

Ook 2024 behelst een mooie mijlpijl! Sinds 1 januari is SCOT actief deelgenoot van de alliantie Metgezel, die Gespecialiseerde Cliëntondersteuning in Nederland gaat uitrollen en perfectioneren. Ons team is uitgebreid met nieuwe mensen zowel bij de cliëntondersteuners als op de achtergrond. Waar eerst één persoon verantwoordelijk was voor faciliterende werkzaamheden, hebben we nu bedrijven ingehuurd om continuïteit te kunnen waarborgen. Én als kers op de taart, is op 1 oktober Annette Kersten als Directeur ingewijd.

Dit allemaal om SCOT te voorzien van een solide basis, nieuwe groeimogelijkheden met vooruitstrevende mensen (en bedrijven) op de juiste plek. Zodat SCOT nóg beter en nóg meer mensen kan ondersteunen met hun gedegen kennis en enorme netwerk. Zo gaan we samen op weg naar de zorg van de toekomst.