We stellen graag aan je voor; Annette Kersten, Directeur bij SCOT. Annette introduceert zichzelf:
‘Ik heb ooit Toegepaste Huishoudwetenschappen gestudeerd en kwam daarna terecht bij de Thuiszorg in een leidinggevende rol. Toen al was mijn passie ‘kwaliteit’. Voor mij betekent dat; wat heeft de cliënt eraan? Wat is de uiteindelijk geleverde kwaliteit voor de cliënt? Zowel in praktisch resultaat als in gehoord, gezien en gewaardeerd voelen.
Ik heb meerdere fusies meegemaakt binnen het zorgdomein. Elke keer merkte ik dat, wanneer de organisaties groter werden, dat werkstromen veel meer om de organisatie en protocollen gingen draaien en de cliënt steeds minder centraal kwam te staan. Dat maakte dat ik, na verschillende fusies, even afstand heb genomen van het zorgdomein en 3 jaar als kwaliteitsadviseur in het onderwijs heb gewerkt.
Toen ik met mijn man vanuit het westen van Nederland naar Twente kwam, ben ik weer in de zorg gaan werken. Daar ligt mijn hart. Ook hier heb ik leidinggevende functies gehad en heb ik een jaar als Interim Directeur gewerkt.
Daarna vond ik dat ik verder moest met mijn idealen rond zelfsturing en meer regie bij cliënten zelf. Dat maakte dat ik zelfstandig ondernemer werd en samen met twee andere vrouwen WijzOud heb opgericht. We richten ons hierbij op de nieuwe ideeën en mogelijkheden voor burgers/inwoners om hun eigen leefomgeving, gezondheid en vitaliteit vorm te geven. We rollen nieuwe concepten uit. Alles met het oog op de inwoners zelf en wat het hen helpt. Met daarbij de ruimte om zoveel mogelijk regie bij de inwoners zelf te laten.
Toen SCOT op mijn pad kwam, zag ik aansluiting bij mijn idealen en passie. Cliëntondersteuning is een belangrijk voorbeeld van het centraal stellen van de cliënt. Vooral voor mensen uit kwetsbare groepen, die zelf niet of weinig in staat zijn zorg voor zichzelf of naasten te organiseren, kunnen we van grote betekenis zijn.
Daarnaast is SCOT een netwerk van zelfstandig ondernemers. Ieder met zijn eigen manier van doen, eigen talenten, eigenaarschap en leiderschap. Dat maakt dat we samen een zeer waardevolle netwerkorganisatie zijn. Met verschillende expertises, perspectieven en ervaringen.
SCOT is de laatste jaren flink gegroeid en een gevestigde naam geworden in Twente. Daar komt nog bij dat onder andere, door de alliantie Metgezel, waar we onderdeel van zijn, deze groei zich flink versneld heeft.
Voor mij ligt de uitdaging in het door ontwikkelen van SCOT, coachen en richting geven, zonder onze idealen (onze koers) uit het oog te verliezen! De essentie is en blijft dat de cliënt centraal staat. Daarbij heeft SCOT de faciliterende functie naar al onze cliëntondersteuners het laatste jaar flink geprofessionaliseerd. Dit maakt dat onze cliëntondersteuners nóg beter kunnen doen waar hun hart ligt; cliënten met aandacht de best passende zorg(oplossing) aanbieden en waar nodig organiseren.’ Mijn hart ligt bij het waarborgen en verder ontwikkelen hiervan en een omgeving creëren waar in dit mogelijk is. Zo blijf ik me de vragen stellen, die ik me bij de eerste functie al stelde; ‘Wat heeft de cliënt eraan? Zowel in praktisch resultaat als in gehoord, gezien en gewaardeerd voelen.’ Een ontzettend mooie uitdaging om dit als uitgangspunt te houden, samen met zo’n mooie club mensen.’