Mijn verhaal gaat over een echtpaar van Marokkaanse afkomst. Meneer van 75 jaar oud heeft vergevorderde dementie, maar is lichamelijk goed. Mevrouw zoekt voor haar man hulp, maar wil ook graag gedeeltelijk nog zelf voor haar man blijven zorgen. “Mevrouw spreekt niet goed Nederlands”, dus helpt een schoondochter met het gesprek.
Ik stap binnen in een prachtig, supermodern huis en wordt ontvangen door vriendelijke mensen. Mevrouw is zichtbaar vermoeid maar vertelt liefdevol over haar man en de omstandigheden thuis. Meneer vraagt doorlopend om begeleiding en hulp, maar omdat dit door mevrouw niet meer elke dag is op te brengen is er een aanvraag gedaan bij Menzis voor WLZ. Gelukkig heeft Menzis de familie ook gewezen op de mogelijkheid van cliëntondersteuning en is SCOT ingeschakeld om te helpen.
Er zijn al pogingen gedaan om meneer ergens onder te brengen door een andere organisatie, maar de familie had geen klik met die persoon. Wel is er al een juiste indicatie afgegeven, waardoor het makkelijker kan zijn om meneer ergens onder te brengen.
Ik stel voor een casemanager dementie aan de familie te koppelen en na hun goedkeuring ben ik deze gaan zoeken mét daarbij de mogelijkheid om meneer te voorzien van dagbesteding. Er wordt gekozen voor een MPT, een modulair pakket thuis en ik ga op zoek naar huishoudelijke hulp.
Bij de eerder betrokken zorgorganisatie doe ik mijn verhaal en ik leg uit aan welke hulp de familie behoefte heeft. Ik hoor dat er een wachtlijst is en wordt vervolgens niet meer teruggebeld.
Wat bijzonder is, is dat de schoondochter ook meehelpt in de zoektocht en gaat bellen. Ondanks dat de familie van oorsprong Arabisch spreekt, gaat de voorkeur uit naar een Nederlandse zorginstelling met christelijke grondslag. Binnen 5 uur is alles geregeld!
Belangrijk voor het vinden van de juiste oplossing was dat er kennis was van wie waar nodig was. Ik had zelf al kennis van het ziektebeeld dementie, dus ik wist wat er moest gebeuren. Fijn bleek dat mevrouw een klik had met de casemanager dementie, die tot op de dag van vandaag betrokken is bij bij de zorg voor meneer. De keuze voor thuis blijven wonen en enkele dagen naar de dagbesteding kon daarom eenvoudig worden uitgevoerd. Zo kan mevrouw vanaf nu een beetje uitrusten en op krachten komen.
Bijzonder was de hartelijkheid en gastvrijheid van de familie. Zij waren gemotiveerd, hielpen mee en dachten in oplossingen.
En voor wat betreft ervaringen met zorgorganisaties, het blijkt maar weer dat er grote verschillen zijn. De ene is bereid snel te schakelen en mee te denken, de ander hoort het verhaal aan maar reageert nergens meer op. Zelfs als cliëntondersteuner voel je je dan in de kou staan.
Cliëntondersteuner Ineke heeft nog een tip:
Wil je zelf een zorgaanbieder vinden? Kijk dan eens op www.menziszorgkantoor.nl/zorg-aanvragen/zorgatlas. Hier vind je informatie over geboden zorg, voorzieningen, faciliteiten en eventuele wachtlijsten. Ook vind je op deze site de Zorgkaart Nederland.
Wil je ook weten wat een cliëntondersteuner doet of kun je zelf hulp gebruiken in je zoektocht binnen de zorg? Kijk dan op www.scotwente.nl.
Stichting Cliëntondersteuning Twente
Tel. 085 – 489 03 74